
Amikor ezt olvasod, viselsz farmert, vagy van pár farmer a szekrényedben, netán a szennyeskosaradban.
Ez természetes, hiszen a farmer a legnépszerűbb ruhanemű a világon. Az anyagot, amelyből a legnépszerűbb nadrágok készülnek, farmeranyagnak nevezik.
Bár az Egyesült Államokhoz és az amerikai álomhoz kötődik, a farmer francia eredetű anyag: a “serge de Nimes” a 16. században a dél-franciaországi Nimes városában gyártott strapabíró szövet neve volt. A tengerentúli popkultúra által népszerűvé tett “blue jeans” kifejezés is francia eredetű: a “bleu de Gênes”, azaz “genovai kék” gyapjúból és pamutból készült erős szövet volt, amelyet az azonos nevű kikötőben árultak, és amelyet a középkorban főként a tengerészek használtak.

Hosszú történet röviden
A farmer modernkori története a 19. század közepén kezdődik, amikor Loeb (Levi) Straus kaliforniai bányászoknak és gazdálkodóknak kezdett el olcsó, kényelmes, fizikai munkára alkalmas farmer nadrágokat árulni. Miután Jacob Davis szabó hozzáadta az ikonikus fémkapcsokat a nagyobb szilárdság érdekében, a terméket 1873. május 20-án szabadalmaztatták, ez a mai farmer hivatalos születésnapja.
Az első női modellt, a Lady Levi’s-t csak 1935-ben kezdték el gyártani és forgalmazni. A farmer a dekadens kapitalizmus jelképévé vált, amikor a vasfüggöny kettészakította a világot, az 1950-es években a rocksztárok és filmsztárok népszerűsítették, az 1960-as években a béke üzenetét hordozta, és azóta is folyamatosan fejlődik a dizájn és a színek tekintetében, hogy minden öltözködési preferenciának megfeleljen. “Kaméleon” jellegének köszönhetően Giorgio Armani szerint a farmer a “divat demokratizálódását” képviseli.
A dicsőségtől a fenntarthatóságig

Mivel a farmer nagyon népszerű, a gyártása, a használata és a kezelése is jelentős hatással van a környezetre. Ezért a farmergyártók környezetbarát stratégiákat alkalmaznak, például a pamutot fenntartható mezőgazdasági területről takarítják be, és minimális szennyezéssel, kevesebb növényvédőszerrel és a víz újrahasznosításával állítják elő. Az újrahasznosított műanyagszálak alternatív nyersanyagként való felhasználása és a szövet enzimekkel való festése a kémiai festékek helyett két másik fenntartható gyakorlat a farmergyártásban.
Persze, ha találsz egy kényelmes farmert, amely tökéletesen illik rád, akkor a lehető leghosszabb ideig szeretnéd hordani. Ezért érdemes olyan színes ruhák mosására kifejlesztett mosószert használni, amely hatékonyan tisztít, de kíméletes is a ruhákhoz, és érdemes betartani a mosási és ruhaápolási tanácsokat is. Így farmered hosszabb életű lesz.

Becslések szerint a textíliák a világ összes hulladékának mintegy 5%-át teszik ki. Ráadásul a fogyasztói társadalom arra ösztönöz, hogy egyre több ruhát állítsanak elő gyorsan (“fast fashion”), emiatt a textilhulladék mennyisége évről évre nő. A divatipar nemcsak a fenntartható termelési eljárások alkalmazásával, hanem az újrahasznosítás ösztönzésével is igyekszik csökkenteni a negatív környezeti hatást.
Bár a farmer pamutból készül, a szálak kémiai kezelése miatt az anyag nehezen bomlik le természetes úton, az égetés pedig hozzájárul a légszennyezéshez, ami káros hatással van az egészségre. Ezért a negatív környezeti hatások csökkentésének első lépései a következők:
- – Újrahasznosítás. Az elhasznált farmer nadrágokból és kabátokból kabát, kerti kötény, papucs, ágytakaró, kanapé párna, tolltartó és még sok minden egyéb készíthető.
- – Szelektív gyűjtés, akár utcai kukákban, akár civil szervezeteken keresztül, akár ruhaboltokban, visszavételi programok révén.
A begyűjtés után a farmereket újrahasznosító üzemekbe szállítják, ahol szétválogatják azokat, a kapcsokat leszedik az anyagról, vékony csíkokra vágják, majd minden egyes csíkot pamutszálakra szednek szét. A szálak az újrafeldolgozását követően ismét nyersanyagként szolgálnak az új farmerek gyártásához.
Az “R-farmer”, azaz a legalább 30%-ban újrahasznosított nyersanyagból készült farmer a ruhaipar jövője – egy felelősségteljes és fenntartható lépés, amelyhez mindannyian hozzájárulhatunk a szelektív ruhagyűjtéssel.
